F5 Box EVENT: Hoe boei en bind je de Generatie Y?

Op 17 oktober vond weer een F5 Box Event plaats. Het event werd ditmaal georganiseerd in hartje Jordaan aan de mooie Amsterdamse Lauriergracht. Vanaf het begin zat de stemming bij de aanwezigen er goed in, zodat een mooie interactieve middag ontstond.

De goede stemming werd mede veroorzaakt door middagvoorzitter Jerre Maas en de twee sprekers Kilian Wawoe en Itamar Sharon, die allen op hun eigen manier de zaal wisten te boeien met verhalen over de vraag hoe je als bedrijf aantrekkelijk wordt voor werknemers (Kilian) en over de bijzonderheden van Generatie Y op de werkvloer (Itamar).

Kilian Wawoe is docent Human Resources Management aan de Vrije Universiteit. Hij is onder meer gespecialiseerd in employer branding en vertelt: “Een fout die veel marketeers maken is dat ze communiceren op inhoudsniveau. Je moet leren om te communiceren op gevoelsniveau en op waarden, niet op inhoudsniveau: Ik wil geen taxi, ik wil naar huis. En ik wil niet het beste bier, ik wil plezier met mijn vrienden.”

Het belang van de juiste focus in de communicatie geldt zeker ook voor arbeidsmarktcommunicatie, vindt Kilian. Ook hier hebben we te veel de neiging op productniveau te communiceren, terwijl we met onze potentiële werknemers het gesprek moeten aangaan over waarden.

Op bepaalde, vooral hoger gekwalificeerde, vakgebieden ontstaat in toenemende mate een situatie dat de vraag naar goede kandidaten veel groter is dan het aanbod. Als werkgever moet je je ‘employer branding’ dus heel serieus nemen en weten wat deze kandidaten drijft. Vier waarden zijn momenteel van belang voor jonge kandidaten, vertelt Kilian. Ten eerste ‘wonen’: Er is een enorme krapte op de huizenmarkt en voor starters is het met name in de grote steden nauwelijks mogelijk een huis te vinden. Je kunt je dus als werkgever onderscheiden door mensen te helpen bij het vinden van een huis. Kilian: “Je kunt denken aan korting bij een makelaar. Maar ik ken ook een verpleeginstelling die een pand heeft middenin een grote stad. Ze kunnen niet genoeg mensen vinden en overwegen het pand beschikbaar te maken voor wonen.”

Een tweede waarde is ‘groei’. “Als je mensen vraagt wat ze willen zeggen ze ‘Ik wil groeien’. Zorg dus dat je een goed trainingsprogramma hebt inclusief goede feedback”, adviseert Kilian. De derde waarde is autonomie en de vierde waarde is verbondenheid. “Leg meer gevoel in je werving” adviseert Kilian de zaal. “En als je niet bij de topbedrijven hoort, doe dan aan campus recruitment. Studenten moeten weten wie je bent.”

Itamar Sharon behoort zelf tot de Generatie Y en maakte er zijn specialisme van om te onderzoek wat deze generatie – geboren tussen 1985 en 2000 - boeit en bindt op de werkvloer. Hij houdt veel lezingen over het onderwerp en schreef het boek ‘Happyholics’.

Zijn eigen ervaringen zijn ook voor een groot deel aanleiding geweest om zich in het thema van de ‘gelukkige werknemer’ te gaan interesseren, vertelt hij. “Ik ben mijn loopbaan begonnen in de consultancy. Dat ging best goed, maar ik merkte dat ik regelmatig met enige buikpijn naar mijn werk ging. Ik vond het ook zwaar, en dacht ‘Is dit nu het werkende leven waarvoor ik zolang heb gestudeerd?’ Vergelijkbare geluiden hoorde ik om me heen van andere jongere werknemers. Ze begrepen niet waarom de dingen gingen zoals ze gingen en waren teleurgesteld in de manier waar hun leidinggevenden met ze omgingen. In de kantoorwereld komen ze opeens in aanraking met een manager die heel hiërarchisch denkt, terwijl ze thuis en op school hebben geleerd dat je overal op niveau van gelijkwaardigheid over kunt overleggen.”

Itamar vertelt de zaal dat er vijf zaken zijn die ertoe bijdragen dat werknemers uit de generatie Y ook echt ‘Happyholics’ worden: persoonlijk contact, waardering, vrijheid, zingeving en persoonlijke ontwikkeling. “Dat persoonlijk contact vind ik een hele mooie”, zegt hij: “Met persoonlijk contact maak je als werkgever namelijk echt het verschil. Er wordt vaak gezegd over de generatie Y dat ze niet loyaal zijn aan hun werkgever. Dat klopt: Ze zijn niet loyaal naar bedrijven, maar ze zijn wel heel loyaal naar mensen. Dus als je als manager contact kunt maken met je werknemer, dan gaat hij echt voor je door het vuur en verdwijnt dat idee dat millennials lui of arrogant zijn volledig.”

“De Generatie Y is ook erg afhankelijk van de omgeving”, vertelt Itamar: “Ze kunnen heel zelfverzekerd een organisatie binnenkomen, maar bij kritiek of feedback komt dat heftig binnen omdat we erg beschermd zijn opgevoed. De omgeving heeft onze generatie altijd meegegeven dat we dingen goed kunnen. De kloof tussen wat we van huis uit hebben meegekregen en wat we op ons werk tegenkomen is enorm.”

Itamar raadt de aanwezigen aan om de ‘bijzonderheden’ van Generatie Y vooral te omarmen en om niet te proberen ze te veranderen. “Accepteer het verschil. Uiteindelijk ben je als werkgever verantwoordelijk om het beste uit de mensen te halen. De Generatie Y wil werk dat leuk is. Als je alles samenbrengt zoeken ze naar een menselijke manier van werken. Vraag jezelf als werkgever af hoe je dat kunt faciliteren.”

Na de pauze werd onder leiding van Jerre Maas gediscussieerd. Op de vraag wat de Generatie Y aan positiefs brengt in organisaties kwam vanuit de zaal: “Ze hebben veel nieuwe ideeën, kijken op een andere manier naar dingen en gaan heel anders om met data. Met veel jonge mensen reageer je als organisatie veel sneller. De Generatie Y heeft van kinds af aan geleerd om agile te denken. Als bedrijven willen we flexibeler zijn en willen we meer creativiteit in de organisatie. Daarin kan de Generatie Y de katalysator zijn.”

In hun wensen en behoeften is Generatie Y niet eens zo veel anders als andere generaties, ze eisen het alleen sneller op, leek een algemene conclusie. “Veertigers en vijftiger gaan na twintig jaar werken op zoek naar het antwoord op de vraag waarvan ze in hun werk eigenlijk gelukkig worden, de Generatie Y stelt die vraag nu al, aan het begin van hun loopbaan.”

Aanmelden of account aanmaken

Aanmelden of account aanmaken

Welkom terug,

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Maak een account aan...

Een nieuw wachtwoord is onderweg. Check uw email

Terug naar login